Mitä yhteistä on maailman suurimman öljy-yhtiön ExxonMobilin voitoilla ja Yleisradion TV-lupamaksuista saamilla tuloilla? Molempia käytetään viiden pennin valetieteen levittämiseen ilmastonmuutoksesta. Esso on vuosikymmenten ajan rahoittanut erilaisia epämääräisiä instituutteja ja tutkijoita, jotka esiintyvät ilmastoasiantuntijoina ja levittävät virheellistä, luonnontieteen kanssa ristiriidassa olevaa tietoa ilmastonmuutoksesta. YLE on tehnyt oman osansa levittämällä näiden samojen tahojen väitteitä Suomessa. Onkohan tämä se aukko, joka julkisella rahalla pyörivän televisiokanavan tulee täyttää Suomen mediakentässä?


YLE:n ohjelmien takana on vuosien ajan ollut sama missiojournalisti, Martti Backman. Ilmastonmuutoksen olemattomuuden lisäksi hän on osoittanut, ettei Itämereen suuntautuvia ravinnepäästöjä kannata vähentää eivätkä ympäristömyrkyt ole niin kovin vaarallisia. Backman ratsastaa journalistin vapaudella, mutta luonnontieteen vääristely tuskin kuuluu sen piiriin.


Viimeisin Backmanin lataus kaivoi naftaliinista alun perin 1990-luvulla esitetyn väitteen, jonka mukaan ilmakehän lämpötilamittaukset satelliiteilla ovat ristiriidassa sen kanssa, että ilmaston lämpeneminen johtuisi kasvihuonekaasuista. Ristiriita vaivasi tutkijoita pitkään, kunnes mittauksista löytyi virhe. Eli parjatut ilmastomallit olivat oikeassa, mittaukset väärässä. MOT-ohjelmassa esiintyneet tutkijat joutuivat myöntämään väitteensä vääriksi jo vuosia sitten säilyttääkseen rippeet uskottavuudestaan, mutta pienen maan innokkaalle jääräjournalistille he näköjään vielä esittelivät väitteitään. Tarkemmin asiasta voi lukea ilmastotutkijoiden blogista: 1 2 3.



Maallikonkin silmään MOT:ista olisi pitänyt pistää pari asiaa: esitellään alle kahden vuoden mittaisia trendejä ja kritisoidaan ilmastomalleja siitä, että ne eivät ennusta säätä. Mutta mediassa on koko ajan ollut ongelmana, että Esson ”tutkijoiden” bluffin paljastaminen kokonaisuudessaan vaatii vähän ymmärrystä ilmasto- ja tilastotieteestä ja aika monta sivua tekstiä. Perättömiä väitteitä ehtii laukoa paljon nopeammin, kuin maallikolle voi selittää, miksi ne ovat puuta heinää.


Taustatietoa Backmanin tämänkertaisista sankareista Christystä ja Spenceristä löytyy Greenpeacen Exxon Secrets -sivustolta, joka seuraa, mille organisaatioille ja henkilöille Esson rahoitus päätyy.

Jos YLE:n johto ei uskalla lopettaa näiden tyhjänpäiväisten ohjelmien tuottamista, olisi parasta varmaan haastatella samalla ohjelmapaikalla muitakin luonnontieteestä poikkeavia näkemyksiä omaavia, kuten Flat Earth Societya. Pseudotieteen tietosanakirjasta löytyisi varmasti lisää hyviä haastateltavia.


Ps. Me Greenpeacessa riemuitsisimme sydämemme pohjasta, jos Backman ja ExxonMobil olisivat oikeassa. Maailmassa riittää ympäristöongelmia ilman ilmastonmuutostakin. Mutta silmien ummistaminen todellisilta uhkilta on koeteltu ja huonoksi havaittu menetelmä.