Kako je sve počelo: inspirirana netaknutom prirodom s bogatom morskom i kopnenom florom i faunom, te željom za čistom, sigurnom i svijetlom budućnosti uključila sam se u turneju Greenpeacea Hrvatska po Istri s ciljem zaštite našeg jadranskog raja, promovirajući obnovljive izvore energije.
Poznati smo kao treći u svijetu po čistoći mora. Totalni spoj odmora i uživanja, istraživanja prirodnih ljepota, te guštanje u plodovima autohtonih (starih, domaćih) biljnih vrsta (kao što su maslina i vinova loza) i svog ostalog voća i povrća kojima odgovara naša mediteranska klima.
Prvi kontakt za mene s tako jednostavnim pristupom električnoj energiji. Sunčeva energija je besplatna. Uhuuu…

ZAGREB

…Jutrooo je! Unutar sebe osjećam uzbuđenje, kao malo dijete prije polaska na izlet…

Krećemo kombijem, putem uzimamo mobilnu solarnu prikolicu, zajedničkim snagama je spajamo za kombi i idemo po ostatak ekipe i ostalu opremu potrebnu da sve štima kao sat. Slijedi skupno pakiranje i strpljivo slaganje, provjeravanje opreme, upoznavanje novih ljudi iz različitih krajeva Hrvatske s kojima ćemo u 10–ak dana turneje promovirati ono što nam je svima najpotrebnije, a to je čista Energija. Sigurna sam da će ovo biti zanimljivo i edukativno iskustvo za sve nas. Napuštamo vrućinu  zagrebačkog asfalta…. Uskačemo u kombi i idemo prema Istri, željni mirisa bora i mora. Spremni smo za solarno punjenje naših baterija!

POREČ – PARENZO

…Istra, more, masline, Sunce i makadami…

1. dan Sun – Plugged

Na štandu imamo sve, punjenje mobitela i ostalih uređaja, Wi-Fi i ono što je najzanimljivije mali ledomat koji doslovno punjen energijom Sunca baca kockice leda, doduše je 9 kockica na 13 minuta, ali vremena imamo J i to sve uz pomoć Sunčeve Energije. Woooow! Postavljamo solarnu prikolicu, razvlačimo šator ispod kojeg stavljamo stolove s gadgetima, peticijom podrške obnovljivim izvorima, spajamo kabele s utorima za slobodno punjenje mobitela, imamo i balončiće s porukama. Puštamo struju i krećemo u komunikaciju s ljudima. Turisti i domaćini isto žele prelazak na energiju pogonjenu prirodnim i obnovljivim načinima. Komentiramo da je nafti i ugljenu mjesto u zemlji, te da reagiramo svi skupa dok još možemo kako bi budućim generacijama ostavili nadu za bolji i mirniji svijet, bez narušavanja staništa drugih Živih Bića s kojima bi trebali živjeti u skladu.

2. dan Sun – Plugged + Beatbox SURKA

Dojmove od jučer prepričavamo uz doručak s lokalne tržnice, uz mirise voća, povrća uzgojenih na OPG-u nekoliko kilometara od nas…

Krećemo u novi dan. Među nama vlada uzbuđenje zbog koncerta SURKA BEATBOX na čistu Energiju Sunca, odašiljemo dalje pozitivne vibracije.

Iz sata u sat količina ljudi se povećava, potpisuju se peticije na sve strane, stižu slike s porukama „SUNČANI JADRAN PUNI MOJE BATERIJE“; „IDEMO NA 100% OBNOVLJIVU HRVATSKU“; „PROTECT OUR SOLAR PARADISE – GO SOLAR“, sve pod oznakom #SolarizeMyHolidays.  Zaključujem da svi želimo isto: čistu okolinu, zaštitu prirodnog bogatstva koje nam je dato i pravo je vrijeme da se naš novac kojim upravlja Vlada uloži u obnovljive izvore energije, a ne u prljave projekte kao što su nafta i ugljen. Ulaganjem u obnovljive izvore energije ulažemo u našu budućnost. Ljudi postaju svjesni.

I došla je ta večer. Krećemo u pripremanje solarne prikolice kako bi pod punim baterijama uz zvukove beatboxa uljepšali noć svima koji se nađu u tom trenutku.

Pazi sad, zvukovi beatboxa, rasvjeta i ozvučenja za minimalno 500 ljudi i to sve na Energiju Sunca sakupljenu u baterije, preko invertera do zvuka i svjetla. Brzinom svjetlosti riva se napunila uz ritmove najboljeg našeg  beatboxera SURKE; uz afričke ritmove, ukulelea i trube. Neki od nas su redari, drugi su za štandom sa peticijama, Nevio snima užarenu atmosferu. Preeeedobro, osjećaj neopisiv. Djeca, velika djeca J, mlađi i stariji zajedno uživaju uz svirku na izvor struje iz Sunca. Šta reći više 🙂

ROVINJ – ROVIGNO

…jutarnji krik galebova, toplina grada, zavučene prirodne plaže…

Dolazimo u Rovinj. Imamo slobodno popodne pa idemo po prijatelja koji živi u Plominu. Pogled na predivno plavo more u prirodnom kanjonu Plomin luke, a s druge strane ogromno postrojenje za proizvodnju električne energije na ugljen. Doslovno me sram i pitam se zašto ljudi razmišljaju samo o profitu, a očito je da, kako kaže Nikola Tesla: „Energija dobivena razaranjem prirodnih elemenata zločin je protiv prirode i izazvat će katastrofu“. Jednostavno volim Nikolu Teslu! Zajedno komentiramo da su neusporedivo važniji životi nego ovakvi prljavi poslovi. Izbora imaju, a to je ulaganje u energiju koja doslovno pluta svuda oko nas.

1. dan Sun – Plugged Mali Mol

Većina ljudi mi je rekla kako ljetuju na Jadranu već godinama i stalno se vraćaju. Čisto more, zrak, upijanje Sunca i opušteni način života je san svakog čovjeka. Kažu da dolaze tu napuniti svoje baterije. Mnogo njih je podrijetlom iz Hrvatske, ali su zbog posla odabrali otići vani. Tamo su zasnovali svoju obitelj, ali kažu kako su prolazili jako teške emotivne periode, jer su svjesni da napuštaju ovaj Raj zbog utrke za novcem. Dok smo skupljali peticiju podrške pitala sam svakog turista što misli o Jadranu i obali, nisam dobila niti jedan negativan komentar. Svi su oduševljeni, skupa sa mnom, jer osjećam jaku povezanost s morem i prirodom. Iskreno pružaju potporu, žele uspjeh ovoj kampanji, kao i svi mi.

2. dan Sun-Plugged Mali Mol

Nakon ručka, spremamo se i krećemo prema Malom Molu. Danas smo par metara dalje od jučerašnje lokacije. I opet iznova šator, kabeli i sve ostalo potrebno. Sad smo već uigrani i to ide brzo. Krećemo na nekoliko strana. Pridružuje nam se troje lokalnih volontera.

Ljudi u Rovinju ima neusporedivo više nego u Poreču i njihova energija daje mi još više motivacije, ali i svima drugima. Osjeti se  J Apsolutno ne stajemo sa pričanjem, toliko ljudi nam pruža potporu da nam se svima već po malo petlja jezik. Danas nam je zadnji dan u Rovinju. Spremamo stvari i idemo prema smještaju, zadnji dan u apartmanima također. Od sutra smo na Seasplash festivalu u dnevnom kampu i jedva čekam spavati na zemlji jer za mene je to pravi refil i odmor za dušu i tijelo.

SEASPLASH FESTIVAL PULA

…Zvijezde, pučina, more, školjke, priroda i društvo…

U Istri je sve blizu. Oko 11 sati smo napustili smještaj u Rovinju i za sat vremena smo već tu u Puli, točnije u Štinjanu ispod tvrđave Punta Christo. Održava se 14. po redu Seasplash festival.

Došli smo dva dana prije samog početka festivala i da budem iskrena odmaranje u sjeni bora i u blizini mora za mene je nešto neprocjenjivo. Večer se spustila, mjesečina, pustili smo glazbu na zvučniku na bateriju napunjenu na solarnoj prikolici i sad se svi skupa družimo i pričamo. Divotica. Hrvoje govori kako je ponekad potrebno se pomaknuti od svega, od buke, od ljudi i samo uživati u trenutku. Slažem se, to je čar.

Sun-Plugged Seasplash festival

Sinoć  je bila tonska proba sound sistema za različite vrste glazbe. Rekli su mi da je bilo tako snažno da je zemlja vibrirala.. Hmm, ja sam spavala dubokim snom i tu i tamo ubacila svoje ritmove iz sna (nadam se da nisam bila preglasna). Opušteno skroz…

Postavili smo sve i puštamo struju. Ljudi su nas vrlo brzo zaokupirali svojim mobitelima. Svi produžni kabeli s utičnicama su se popunili. Ostavljali su svoje uređaje, neki su ih i potpuno zaboravili, što mi je bilo drago jer ljudima treba odmor od tehnologije.

Najviše mi se svidio trenutak kad je Don Letts imao nastup na dnevnom stageu na Beach Splashu, pa je došao do nas, potpisao peticiju, slikao se i rekao da moramo od sebe krenuti, paziti da ne ostavljamo za sobom smeće u prirodi. Slažem se s njim jer sam bila na dosta festivala prijašnjih godina i definitivno bi svi trebali paziti na to. Zato ljudi moji uvijek bilo gdje da se nalazite u prirodi skupite svoje smeće za sobom…

Toliko se toga dogodilo u ovih 10-ak dana, toliko kvalitetnih ljudi sam upoznala i baš mi je drago šta smo međusobno podijelili naše vrijeme. Jer jedino je to i bitno. Naša planeta nema toliko vremena za čekanje, ljudi se trebaju aktivirati za zaštitu prirode jer kad se sjetite da zemlji (tlu) trebaju milijuni godina da iz kamena i minerala nastane plodna zemlja, onda bi je trebali paziti za buduće naraštaje … Fala svima od srca!

Autorica: Sanja Gracin, volonterka Greenpeacea Hrvatske.