Krev at klimadommen følges!

Vi vant det nye klimasøksmålet i Oslo tingrett. Men staten overkjører tingrettens kjennelse for at arbeidet med oljefeltet Yggdrasil skal få fortsette. Vi trenger din hjelp: Send en e-post til statsministeren og energiministeren og be dem om å respektere klimadommen!

Mandag ettermiddag var det tekniske problemer med e-post-generatoren, dette er nå løst! Ferdigskrevet e-post-tekst og e-postadresser finnes også lenger ned på denne siden, om du foretrekker å kopiere teksten.

Vi vant det nye klimasøksmålet på alle punkter i Oslo tingrett i januar. De tre oljefeltene Breidablikk, Tyrving og Yggdrasil er ugyldige. I tillegg la retten ned et forbud mot å gi nye tillatelser i forbindelse med de tre feltene. Dette forbudet gjelder, selv om staten har anket dommen.

Til Stortinget lovet både statsministeren og energiministeren at regjeringa skal respektere dette forbudet. Men nylig ble det avslørt at staten har gitt nye tillatelser, etter press fra mektige oljeselskaper som Aker BP. Nå trenger vi din hjelp for å få staten til å respektere loven.

Olja burde ikke stå over loven, men når staten lar oljeinteressene overkjøre våre demokratiske spilleregler, er vi nødt til å legge press på politikerne våre.

Din stemme teller.

Send en e-post til statsminister Jonas Gahr Støre og energiminister Terje Aasland og krev at staten følger klimadommen!

Vi har skrevet en ferdig e-posttekst, men endre gjerne og gjør teksten mer personlig!

Slik ser e-posten ut


Til: [email protected], [email protected]

Emne: «Følg dommen i klimasøksmålet»

Hei,

Jeg skriver til dere fordi jeg er bekymret over hvordan staten ikke følger opp dommen i klimasøksmålet.

Dommen fra Oslo tingrett fastslår at de tre oljefeltene Breidablikk, Tyrving og Yggdrasil er ugyldige. I tillegg la retten ned et midlertidig forbud mot å gi nye tillatelser i forbindelse med de tre feltene. Dette forbudet gjelder, selv om staten har anket dommen.

Til Stortinget lovet dere at regjeringen skal respektere dette forbudet. I februar trakk staten tilbake en tillatelse til oljefeltet Yggdrasil. Men nå har det kommet fram at staten snur og likevel gir tillatelsen til Yggdrasil. Statens snuoperasjon kom under 24 timer etter at Aker BP sendte brev og truet med “konsekvenser” om de ikke fikk tilbake tillatelsen.

I Norge burde vi borgere kunne forvente at staten ikke hever seg over domstolen. I oljedebatten er det flere som argumenterer for at vi trenger norsk olje fordi den er demokratisk. Men å overkjøre domstolens forbud mot nye tillatelser er også en overkjøring av de demokratiske spillereglene som det norske folkestyret er tuftet på. Jeg ber dere om å respektere klimadommen, og at dere ikke lar dere presse av oljeindustrien.


Vennlig hilsen

Dette har skjedd i det nye klimasøksmålet

Tidslinje

18. januar: Dommen fra Oslo tingrett kommer. Vi vinner på alle punkter.

31. januar: Staten melder at de vil anke dommen.

2. februar: Nyheten kommer om at en prosess tilknyttet feltet Yggdrasil pauses som følge av klimadommen. Miljødirektoratet har inne en søknad om tillatelse til steinlegging og mudring i forbindelse med bygging av et gassrør, og denne søknaden settes på pause som følge av kjennelsen i søksmålet.

7. februar: Klimadommen blir tema i spørretimen på Stortinget. Både statsministeren og energiministeren svarer på spørsmål, og energiminister Terje Aasland bekrefter at rettens kjennelse innebærer et forbud, og full stans i saksbehandlingen, for de tre oljefeltene.

8. februar: I et brev til Miljødirektoratet truer oljeselskapet Aker BP med at de vil fortsette å bygge ut Yggdrasil med eller uten en gyldig tillatelse.

9. februar: I stedet for å respektere Oslo tingretts avgjørelse og forbudet mot utbygging, gir Miljødirektoratet tillatelsen til å bygge ut Yggdrasil tilbake til Aker BP.

15. februar: Staten ber om at lagmannsretten får anken så fort som mulig, uten å vente på svar fra Greenpeace og Natur og Ungdom.